Sunday, October 16, 2005

sepetang bersama...

tajuk tu bunyi macam best ajer. ye lah, kalau dalam dunia glamour, ia mungkin ditakrifkan sebagai sepetang bersama vip atau atris. tapi aku lain. sepetang yang aku maksudkan adalah sepetang bersama abang polis. ahak, bukannya aku kena tangkap tapi, aku lepak bersama mereka untuk berbuka puasa.

bila dengar dari cerita mereka kekadang aku memikirkan adakah dengan kuasa yang mereka ada itu, mereka boleh melakukan apa sahaja di fikiran mereka. mereka mempergunakan kesempatan yang ada untuk memuaskan hati mereka dan sebagainya. petang tadi, aku mendengar mereka bercerita tentang apa yang berlaku pada kawan-kawan mereka semalam. huh, penuh sensasi bunyinya. hinggakan aku memikirkan adakah mereka tahu yang sekarang ini bulan ramadhan?

ada sesetengah dari mereka bercerita malam tadi, mereka 'makan luar'. uniknya mereka itu hanya lakukan di dalam kereta sahaja. hish... kalau kantoi... kan kah malu. selain itu, aku mendengar statistik di Bintulu ini, kadar penangkapan orang tidak berpuasa setakat ini lebih kurang 23 orang. Kebanyakkan mereka di tangkap kerana makan di khalayak ramai. huh, itu baru di khalayak ramai. belum lagi yang makan sembunyi-sembunyi. ntah la, kenapa mereka ini yang pada pandangan aku sudah cukup dewasa untuk memikirkan tentang akhirat, masih lagi dalam 'kegelapan'.

dulu, aku memikirkan bahawa kuala lumpur adalah tempat yang penuh dengan perkara duniawi, hinggakan sesiapa saja yang pergi sudah pasti akan menjadi sesat. namun, tanggapan aku itu salah. kerana bandar kecil seperti ini, lebih hebat duniawinya berbanding bandar besar. mungkin juga kerana penduduknya yang tidak seramai bandaraya besar menyebabkan kita memang nampak perkara itu.

apa yang aku harapkan kini agar ALLAH, masih menetapkan iman aku agar aku tidak terjebak dengan perkara seperti itu. aku tahu, mungkin iman aku tidak teguh, tapi sekurang-kurangnya tetapkanlah pendirian aku agar aku tidak terjebak dalam lembah ini. dan aku rasa andai kata aku pindah dari sini, sudah pasti aku akan menganggap ia sebagai rahmat dan hikmah dari ALLAH agar aku menjauhkan diri dari terjebak ke lembah ini.

No comments: