Wednesday, January 26, 2005

Genap Sebulan Tsunami

Hari nie genap sebulan Tsunami melanda Asia... dan dalam sebulan itu, pelbagai suka dan duka di lalui oleh mangsa tsunami tersebut. Aku hanya mampu dengar ajer dari berita samada dalam paper atau tengok berita di tv. Dan dalam pada itu aku lihat rakyat Malaysia memang kebanyakkannya pemurah hinggakan tabung bantuan tsunami yang dilancarkan oleh media prima boleh mencecah ke angka 50 juta... fuh banyak tu... itu tak termasuk bantuan lain lagi tu... bantuan dari segi makanan, pakaian dan sebagainya...

Namun dalam kekecohan cerita tsunami ini, ada sesetengah pihak yang bagi aku tak bertanggung jawab telah menggunakan ia sebagai isu politik. aku tidak mendapat kesahihan tentang perkara ini kerana sana sini melaporkan sesuatu yang bertentangan... sana cerita lain sini cerita lain. ada yang menyatakan bahawa kalau nak bantuan kena isi borang UMNO ler, ada yang kata bantuan tak serupa yang dikatakan ler... tak tahu aku nak mengulas selagi aku tak tengok dengan mata kepala aku sendiri... kekadang aku pun pelik kenapa dalam keadaan yang susah begini pun ada sesetengah pihak nak mempolitikkan isu ini hingga ia menjadi bahan untuk di perkatakan dan bahan untuk menambah dosa... dosa memfitnah jika ia tidak benar...

Bagi aku... cukuplah kita semua nie membantu dengan seikhlas yang mungkin... jangan nak di persoalkan atau diungkit segala sumbangan yang telah diberikan itu... sedih dengar perkara nie... dah lah mangsa tu trauma, sediah... hilang segalanya... kita yang ok nie pulak mempergunakan keadaan untuk kepentingan peribadi...

Ada satu perkara lagi yang aku nak komen adalah tang sumbangan nie... bukan apa... sumbangan sikit tapi tayang lebih.... ada yang cek sebesar pintu lah gamak nyer... tapi value dalam nyer ntah berapa ajer... rasa elok lah berpada skit - sembunyilah tangan yang memberi itu kerana ia adalah lebih baik dari menayang tangan itu di khalayak ramai...

Untuk mangsa Tsunami... aku doakan moga kalian tabah menghadapi ujian dari ALLAH ini dan Takziah diucapkan kepada keluarga yang telah kehilangan orang yang tersayang...

Allah sentiasa mahu menduga umatnya... agar umatnya sentiasa beringat selalu... ini menunjukkan Allah masih sayangkan umat Islam... kerana tidak mahu umat islam lalai, maka ujian diturunkan agar mereka tidak jauh lari dari landasan...

Wallahu a'lam

No comments: