Tuesday, November 07, 2006

in flight hours

kalau dalam dunia penerbangan, samada pilot atau cabin crew, kerja mereka di kira mengikut fly hours. begitu jugak dengan orang yang belayar, dikira berapa jam belayar. kerana semakin lama masa di udara atau di laut, maka makin banyak ler pengalaman yang di perolehi. berbanding di darat, pengalaman di kira berapa tahun bekerja.

kenapa aku cerita pasal jam pejalanan ini? yeah... semuanya kerana aku merasai perjalanan aku mengambil masa yang banyak. dalam bulan October nilah aku banyak menghabiskan masa di udara. nasib baik tak ke laut. kalau tak, memang aku merasai semua keadaan, darat, udara dan laut.

dalam bulan october ni, aku dah fly lebih kurang 25 jam... maksudnya... dalam 25 jam tu, aku hanya berada di awan biru sahaja. ini untuk bulan october. kiranya sehari semalam lebih sikit ler aku dalam pesawat sahaja.

flight yang paling singkat aku naik, mungkin dari Senai, Johor ke KLIA... kalau tak pun dari Miri ke Kuching. tapi seingat aku, Miri-Kuching mengambil masa sejam berbanding Johor KLIA hanya 45 - 50 minit. selain dari penerbangan tu, penerbangan biasa aku dari KL ke Miri dan sebaliknya...

bila aku buka balik diary aku... aku tengok semula, maner ajer pejalanan yang aku lalui.
  • 04 oct : Miri to LCCT (KL)
  • 14 oct : LCCT (KL) to Miri
  • 18 oct : Miri to Kuching
  • 18 oct : Kuching to Senai, Johor
  • 20 oct : Senai, Johor to KLIA
  • 20 oct : KLIA to Miri
  • 27 oct : Brunei to Dubai
  • 28 oct : Dubai to Heathrow, London.

huh, itu dia perjalanan aku untuk october ajer. nak cakap tak penat tu, tipu ler kan... ini baru dalam flight, belom di kira pejalanan darat lagi.. kalau kira pejalanan di darat entah berapa jam dah masa aku habiskan untuk travel ajer. masa di kl dulu, aku ada ke jengka jugak... balik kampung awek aku... sampai miri, aku travel balik kampung, drive yang memakan masa hampir 6 jam... dan travel yang lain dari bandaraya miri ke brunei... sebab nak amik flight dari sana.

bagi sesetengah orang, mungkin masa perjalanan dan penerbangan adalah biasa bagi mereka, namun bagi aku, ini satu pengalaman yang menyeronokkan dan aku simpan dalam blog ni untuk kenangan aku di masa depan...

dalam bulan ni jugak ler, parent aku dah geleng kepala ngan aku. bukan apa, sekejap aku muncul di miri (umah aku) kejap lagi, aku fly semula... mulanya, aku plan nak beraya di perantauan lagi tahun ni, tapi ayah aku dah sound awal-awal, tak payah... mungkin aku tahu dia nak balik kampung di mukah tu, so, aku ada nak bawa kereta nanti. tapi bila di lihatnya anaknya ni dah kesana-sini ajer... finally dia diamkan ajer hasrat nak balik kampung tu. but, aku still penuhi hasrat dia balik kampung tu... mana tahu next year aku kat umah mertua ker....

nanti aku akan story mory lagi, beberapa kisah perjalanan aku sepanjang bulan october ni... mungkin aku buat back posting ker...

No comments: