BAGI mereka yang mengikuti laporan langsung oleh 
Al-Jazeera dan BBC mengenai kematian Muammar Gaddafi Selasa lalu, tentu 
dapat mendengar bunyi latar paparan dari Tripoli itu.
Ini kerana laungan yang terdengar itu adalah takbir hari raya 
berulang- ulang berkumandang menggunakan pembesar suara ketika anak-anak
 muda Libya bersorak kegembiraan apabila mendapat tahu Gaddafi telah 
mati.
Bagi orang Malaysia laungan takbir hari raya pada waktu ini adalah suatu yang pelik. 
Dalam laporan langsung di BBC, pemberitanya ialah seorang bukan Islam
 dan apabila ditanya oleh pembaca berita dari London, apakah laungan 
yang didengar dari masjid itu, dia menjawab, tidak tahu tetapi 
menurutnya laungan itu berulang-ulang berkumandang sejak diumumkan 
kematian Gaddafi.
Di Al-Jazeera pula pemberitanya mengatakan bahawa laungan takbir itu 
adalah sebagai tanda kegembiraan rakyat Libya atas kematian Gaddafi.
Sememangnya dalam sejarah Islam, takbir yang dilaungkan semasa hari 
raya itu berupa zikir memuji kebesaran Ilahi ekoran kemenangan tentera 
Islam dalam Perang Badar melawan Musyrikin. Dalam laungan itu dinyatakan
 kejayaan orang Islam mengalahkan orang kafir.
Adalah jelas rakyat Libya amat marah pada Gaddafi.
Amarah mereka ini menjadi tanda tanya bagi umat Islam di luar Libya. 
Ini kerana semasa hidupnya, Gaddafi dipandang tinggi oleh umat Islam.
Bermula dengan rampasan kuasa ke atas Raja Idris pada tahun 1969, 
Gaddafi muncul sebagai seorang pemimpin Islam yang berjuang membela hak 
kebangsaan Arab, iaitu termasuk Palestin, kepentingan rakyat, sebab 
itulah gagasan Buku Hijaunya menampilkan kaedah kesaksamaan pengagihan 
harta negara dan tidak kurang penting ialah usaha pembebasan rakyat 
terjajah di seluruh dunia, dari Ireland Utara di barat hinggalah rakyat 
Moro di timur.
Orang Islam Malaysia sendiri menghormatinya. Berapa ramai anak-anak 
Melayu yang bernama Gaddafi kerana bapa masing-masing mengkaguminya.
Penulis ingat pada tahun 1972, apabila sebagai kanak-kanak, 
kawan-kawan sekolah agama bersorak apabila dari radio dilaporkan bahawa 
Gaddafi menghantar tentera ke Mesir untuk menyertai Perang Ramadan yang 
menyaksikan pertama kali tentera Israel terpaksa berundur dari SInai.
Ketika Yasser Arafat dan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) diusir 
dari Beirut atas tekanan Barat, maka ke Libyalah tempat mereka mencari 
perlindungan. Tripoli menggantikan Beirut sebagai pangkalan PLO.
Maka sepanjang pemerintahannya, kehadiran Libya di Malaysia 
dirasakan. Kerajaan Gaddafi menubuhkan Pusat Kebudayaan Arab Libya di 
Kuala Lumpur yang peranannya setanding dengan agensi-agensi penerangan 
kuasa besar lainnya seperti Lincoln Cultural Center (Amerika Syarikat) ,
 British Council, Goethe Institut (Jerman) dan Alliance Francaise 
(Perancis).
Libya menjadi wakil negara dunia ketiga yang bersuara mencabar pihak 
Barat. Gaddafi membantu Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) 
untuk memiliki bangunannya sendiri serta meningkatkan usaha minoriti 
Islam di Asia Pasifik. Sokongannya kepada Pertubuhan Pembebasan 
Kebangsaan Moro (MNLF) adalah jelas.
Sebelum kemunculan Iran sebagai pusat politik yang menjadi perhatian 
umat Islam, Libya di bawah Gaddafi yang merintis persidangan-persidangan
 antarabangsa untuk pertubuhan-pertubuhan Islam di seluruh dunia.
Akhir 
Namun dari tahun ke tahun hingga di akhir pemerintahannya, 
terdengarlah betapa kuasa yang dimilikinya bertukar kepada bentuk kuku 
besi. Layanannya kepada pihak penentang dilaporkan kejam. Turut menjadi 
mangsanya ialah dari kalangan aktivis Islam.
Tetapi apa yang hendak dihairankan tentang perkara ini di dunia Arab.
 Mesir, Syria, Sudan, Yaman, Iraq, Tunisia, Algeria dan negara-negara 
Arab lain juga melayan pembangkang mereka secara keras dan kejam.
Tidak ada satupun negara Arab yang mengamalkan sistem demokrasi 
berparlimen dengan mengadakan pilihan raya umum seperti mana amalan 
piawai dunia.
Hanya pada tahun ini apabila berlaku kebangkitan rakyat dunia Arab, 
bermula dari Tunisia, bersambung ke Mesir dan melarat ke Libya, maka 
kekejaman Gaddafi semakin kuat dilaporkan.
Tidak seperti Hosni Mubarak di Mesir, Gaddafi enggan berundur sebaliknya menjerumuskan negaranya ke dalam perang saudara.
Maka dalam tempoh beberapa bulan dilaporkan pembunuhan dahsyat dilakukan oleh pihak penyokong Gaddafi.
Ternyata seperti di negara-negara Arab yang lain, sebahagian besar rakyat Libya membenci Gaddafi.
Hakikat bahawa kuasa-kuasa Barat telah memasuki Libya dan membantu 
penentang-penentang Gaddafi secara aktif adalah suatu yang tidak 
menghairankan. 
Dari dulu, Gaddafi merupakan musuh Barat dan apabila rakyatnya 
sendiri bangkit, tentulah AS dan Eropah dengan senang hati campur 
tangan. Libya amat strategik dengan kekayaan minyaknya yang tidak dapat 
ditolak oleh negara-negara Barat.
Melalui sistem demokrasi, bukan saja mereka dapat menunjukkan 
pembelaan kepada rakyat Libya tetapi pada waktu yang sama, Barat 
mengharapkan penguasaan ekonomi dan sumber negara itu.
Bendera merah, hitam dan hijau yang dikibarkan oleh para penentang 
Gaddafi, dan kini menguasai Libya adalah panji-panji lama ketika negara 
itu di bawah pemerintahan Raja Idris. Pada masa itu Libya dikuasai oleh 
Barat.
Adakah dengan berakhirnya Gaddafi ini, Libya kembali dikuasai Barat? Adakah demokrasi mesti membawa kepada keadaan begitu?
Kalau begitu, sudah tentu ia merupakan suatu yang malang bagi rakyat 
Libya. Demokrasi diharapkan menjadi sistem yang dapat memberikan 
kebebasan dan kehidupan bermutu serta bermaruah kepada rakyat.
Tetapi jika demokrasi menjadi sistem yang boleh dimanipulasi oleh 
Washington dan Tel Aviv, maka ia adalah malang bagi rakyat Libya, dan 
dunia Arab umumnya.
Sekali lalu, nasib Gaddafi adalah seperti Saddam yang juga dibenci oleh rakyatnya.
Tetapi sekurang-kurangnya terdapat dua perbezaan iaitu pertama, 
saddam tidak dibunuh oleh tentera AS, tetapi ditangkap dan kemudian 
dibicarakan.
Sementara Gaddafi yang merayu supaya nyaeanya diselamatkan telah 
dibunuh oleh pihak penentangnya, yang terdiri daripada rakyat Arab Libya
 juga.
Kedua, kejatuhan Saddam adalah ekoran daripada penaklukan tentera 
Barat ke atas Iraq. Tetapi di Libya, ia dilakukan oleh rakyatnya 
sendiri, Namun, senjata dan bantuan lain disalurkan oleh pihak barat. 
Ternyata perbezaannya kecil saja. 
Dunia terutama orang Islam mengharapkan supaya Libya dan Iraq 
memandang ke depan dan tinggalkan dendam masa lalu. Tumpuan wajar kepada
 membangunkan negara untuk kesenangan hidup rakyat.
Malangnya keadaan itu masih sukar di Iraq. Di Libya pula, bimbang 
keamanan tidak dapat diwujudkan kerana pembunuhan Gaddafi merupakan 
permulaan yang tidak baik bagi kerajaan baru Libya.
Sekurang-kurangnya ketika Afghanistan tumbang, Mujahidin tidak 
membunuh presiden komunis terakhir Babrak Karmal. Dia dipenjarakan.
Keadaan Afghanistan menjadi buruk apabila Taliban mengalahkan 
Mujahidin dan terus menggantung Babrak Karmal tanpa proses perbicaraan. 
Akhirnya negara itu sehingga ke hari ini tidak berjaya mengecapi 
perdamaian. Perang Saudara dengan penglibatan kuasa luar 
terus-meneruskan menyebabkan rakyat mereka menderita berpanjangan.
Pembunuhan Gaddafi tentu menimbulkan rasa ngeri di kalangan 
negara-negara Arab lain yang berhadapan dengan kebangkitan rakyatnya 
khususnya Yaman dan Syria.
Kuasa sememangnya indah, tetapi apabila ia melangkaui tempoh yang sewajarnya, pemilik kuasa pula akan menjadi mangsa.
Siapa menabur angin, mereka akan menuai badai.
Lebih-lebih lagi pada negara yang telah tertumpah darah rakyatnya. 
Itulah seperti yang berlaku di Libya. Apabila rakyat Libya terkorban 
kerana Gaddafi, maka lebih keras balasan yang akan diterimanya.
Keadaan ini telah pun berlaku di Syria. Presiden Bashar Al-Assad akan
 mengalami keadaan yang sama dengan Gaddafi jika dia tidak menangani 
perubahan politik dengan mengutamakan kepentingan rakyat.
Begitu juga dengan Presiden Yaman, Ali Abdullah Saleh. Kedua-dua 
negara ini adalah strategik bagi AS. Syria kerana ia berdepan dengan 
Israel. Sementara Yaman dilihat sebagai pangkalan Al-Qaeda.
Dunia Arab menanti perubahan
 

No comments:
Post a Comment