Wednesday, March 28, 2007

sambung...

pertama kali aku nak gelak sket pada komen yang cakap gaji aku besar... hakikatnya, gaji aku masih tahap diploma lagi kat company sekarang ni. so, korang tau ler range dia kan? below 2K. aku siap bold lagi situ, supaya korang tau yang gaji aku memang ciput. yang aku maksud kan 4K and above tu adalah market aku dengan resume yang aku ada.

aku mencuba memperdagangkan resume aku ke beberapa company dan feedback dari yang aku dapat ialah itu. malah ada satu company di plaza central pernah panggil aku untuk bekerja dengan dia... bila aku tanya offer... jawapan dia "sky is limit of your income, just say it" pergh... sky is the limit... tapi aku tak nak join. kerana, aku kurang minat dalam kerja camtu... aku lebih suka kerja yang banyak pada project management. mean that, apa yang aku buat sekarang ni. kalau aku accept kerja tu, aku mungkin takkan belajar tentang import/export... tentang documentation. sebab company tu besar dan semua kerja ada orang yang uruskan. aku hanya uruskan bahagian aku ajer. promote. that its.

tidak seperti kerja aku sekarang ni, tugas aku... meh nak list bawah ni dan siap susun jalur kerja lagi...
  1. bermula dari mencari tender baru... actually belom ada tender keluar pun... aku dah kena jumpa consultant atau direct client, dan borak ngan dorang pasal system aku. dan aku proposed design.
  2. lepas jumpa consultant tu untuk promote design system aku, aku plak jumpa client dan proposed benda yang sama.
  3. lepas selesai, barulah consultant akan keluar dengan concept design untuk sesuatu project. dan dalam masa yang sama, aku kena pastikan yang concept tu dah di masukkan element product dan system aku. kalau nama aku masuk skali lagi bagus... hehehe...
  4. lepas selesai... akan keluar tender untuk meneruskan dengan detail design. aku kena aware dan alert perjalanan masa tu. sebab masa tu aku belom dapat project lagi. ini masih dalam fasa homework. bila dah tau sapa dapat detail design, aku akan jumpa connsultant tu dan discuss pasal system aku. aku akan bagi sebanyak mungkin info, supaya bila keluar je tender nanti, produk/system aku dah tertulis dalam document tender. kira masa aku bid nanti sebelah kaki dah masuk ler.
  5. lepas tu, aku kena ikuti perjalanan prosess tender tu. kalau boleh jumpa client, dan convince kat client tu, yang system aku ni bagus dan specification yang di tulis dalam tender tu ok. (specification tu, aku kena tolong buat gak ngan consultant)
  6. bila client dah setuju, client akan kuarkan tender untuk fabrication. so, biasanya ada 6 - 7 yard (fabrication) di malaysia ni. jadi salah satu yard tu nanti akan dapat tender tu.
  7. bila satu yard berjaya untuk buat project tu, aku kena jumpa orang-orang di yard tu. terutama procurement, engineering dan project. selain perkenalkan diri (actually kebanyakkan yard di malaysia ni dah kenal aku. heheheh... xyah nak perkenalkan dah), aku promote product aku.
  8. lepas tu, baru ler yard ni bukak tender, sub-con ke vendor. so, masa tu baru aku dapat tender document untuk aku bid. dan masa tu, baru aku start prepare quotation dan technical proposal. (actually, aku dah hampir boleh buat apa yang tender tu nak, sebab aku buat dari awal, masa specification stage)
  9. dan masa tu baru ler, berlawan harga tender, dan seperti biasa aku jarang nak bagi discount banyak. sebab aku yakin, aku boleh menang tender kalau takder orang main kotor. so, itu aku kena monitor.
  10. kalau dapat jer tender, maka bermula lagi satu kerja. aku kena prepare documentation, prepare kick off meeting dan segalanya.
  11. masa dapat project ni ler, masa aku banyak habis kat depan pc dan prepare engineering document, prepare benda nak kena beli, prepare drawing (aku buat sendiri drawing dalam CAD tau kekadang...). lepas tu hantar design/drawing ke yard untuk approval dan baru start manufacturing.
  12. masa manufacturing ni, kena prepare progress report... dan sekarang ni, alhamdulillah... sesetengah kerja aku assign kat engineer aku. aku dah ada engineer bawah aku. sekarang nak carik lagi ni...
  13. bila masa nak delivery ke client, aku kena advice factory aku, shipping invoice dan instruction. selain tu, kena deal dengan logistic company. kekadang tu, barang ni hantar melalui singapore. aku kena aware pasal transipment ke malaysia dan segala macam exemption kalau ada. kalau tak, kena ngadap kastam bayar cukai. selalunya ada exemption ler... dan aku selalu akan pass ke logistic aku buat. dorang lagi pakar. tapi aku kena tau procedure gak.
  14. lepas barang sampai je, aku kena ke lokasi untuk buat material inspection. situ aku kena verified barang yang aku supply tu sama dengan documentation aku sebelom ni.
  15. siap je tu, nanti dorang pasang. yang ni nasib bukan kerja aku, kalau tak mampus aku nak buat,
  16. dah siap pasang, aku kena berada di site jugak untuk monitor pemasangan dan lepas tu buat testing dan commissioning system tu. aku kena pastikan system tu berjalan dengan lancar tanpa ada masalah.
  17. siap commissioning, aku prepare report commissioning.
  18. lepas tu, aku kena prepare final documentation. final documentation ni macam surat beranak ler untuk system tu. setakat pengalaman aku buat documentation ni, paling nipis aku pernah buat adalah 4 inci. hehehehe... semua kertas A4. drawing A3. just imagine....
  19. siap documentation, aku kena advice payment/invoice ke account aku. bila aku tengok ok, accaount aku akan prepare invoice tok client tu. so, aku hantar invoice.
  20. selain hantar invoice, suppliar aku akan hantar invoice kat aku, dan aku kena check invoice tu dan aku kena sign. kalau aku tak sign, company aku takkan bayar. so, sapa nak jadi suppliar aku, kena buat baik ngan aku. make sure aku sign. kalau tak, korang tak dapat payment.
  21. aku kena kejar account department client aku untuk dapatkan bayaran project aku. sebab aku dah siapkan kerja, so aku kejar. ni tahap yang berat. kekadang client lambat bayar. kekadang ada sesetengah client tu aku pakai letter of credit je. so selamat sket dari kejar dorang ni.
  22. bila dapat payment baru lega. tapi project dan tugas aku belom tentu habis. dan bila project tu, biasanya plantar yang di bina tu nak ke offshore dan nanti di offshore akan ada testing lagi... so, situ aku kena ke offshore lagi. sebab tu, korang kekadang tgk aku ke laut. dan buat kerja lagi di laut. testing semula system aku, dan kekadang kena interfacing dengan yang lain. kritikal beb. kena kalau dah live, salah tekan, pelantar boleh shut down. mampus kena....

so.. itu ler kerja aku.. perjalanan/flow kerja aku. dan biasanya, setiap project bukan start bile dah abis project lama... tapi bertindih... dan sekarang ni dalam tangan aku ajer ada 5 project yang aku kena settle kan satu-satu. dan yang masih berat, masih dalam engineering ada 3. satu hampir nak delivery, satu lagi tunggu offshore testing.

jadi, ble tgk perjalanan kerja aku, ia meliputi segalanya. aku kena tahu, tendering, document, proposal, engineering, account sket, management dan macam-macam. kalau korang jadi boss, rasanya berapa nak bayar aku? sebab tu, kalau ada company offer aku, aku akan tengok bidang kerja. berapa banyak aku boleh belajar kalau aku kerja ngan dorang. cam kerja sekarang ni, kalau aku bukak company sendiri pun, insyaALLAH boleh survive kot.

dan, dalam company ni, selain buat project aku bertanggungjawab menjaga user email. kalau ada e-mail staff aku yang down, aku kena check. website pun aku tak update lagi. so sapa yang expert, boleh contact aku tok promote nak buat website.

No comments: