Tuesday, January 06, 2009

Sambung


hohoho... sambung balik apa yang aku tulis semalam.

Issue yang pertama yang aku nak lakukan tahun ni, adalah berhenti kerja dan sebelom berhenti, aku kena dapatkan kerja dulu. Tapi, buat masa sekarang ni, aku masih belom dapat mana-mana offer lagi. Aku rasa dah banyak gak ler resume aku pernah hantar dan seingat aku, last month ada satu company yang panggil aku untuk interview.

Aku pun pergi ler dengan penuh semangat untuk interview tu. Tapi, bila habis je interview, aku merasakan yang aku takkan dapat kerja situ. Banyak faktor yang menyebabkan aku tak dapat. Antaranya keinginan untuk traveling. Sebab kerja aku tu, memerlukan aku selalu outstation. Dan mungkin dalam sebulan ada 10 hari je kat KL office. Selainnya, aku kena ke beberapa negara di asia pasific ni. Antaranya, Thailand, Indonesia, Vietnam, Hong Kong, Singapore, Philiphine, China dan beberapa lagi negara lain. Dan selain daripada tu, ada kemungkinan aku akan ke Paris untuk submit & present report. Sebab Malaysia adalah regional HQ untuk asia pasific. Dan, andai aku diterima, aku akan report terus ke Asia Vice President.

Fuh... memang sebelom interview tu, memang berangan dan berlagak ler... tapi lepas memikirkan tentang kehidupan ini, aku menjawab interview dengan cara paling jujur sekali. Dengan penuh terus terang aku cakap, "sekarang ni, apa yang penting bukan saja kerjaya, tapi keluarga. Tanpa keluarga, kerjaya takkan kemana" dan Tuan penginterview itu macam tersenyap seketika dan akhirnya, kitaorang borak-borak kosong ajer. Dan lepas aku tengok reaksi dia camtu, aku dengan penuh yakin melangkah keluar dari bangunan tu, dan penuh keyakinan yang aku tidak akan diterima bekerja di situ.

Sekian terima kasih. Akan aku cerita detail kalau aku ingat apa yang berlaku. Jawapan-jawapan maut antara aku dengan penginterview.

No comments: