Sunday, January 01, 2006

Profile Blogger



"Kalau ada 100 orang yang terbaik di kumpulan kamu, hendaklah kamu berusaha untuk menjadi salah seorang dari mereka,

Kalau ada 10 orang yang terbaik di kumpulan kamu, hendaklah kamu berusaha untuk menjadi salah seorang dari mereka...


dan, jika hanya ada seorang sahaja yang terbaik di kalangan kamu, hendaklah kamu berusaha dan memastikan yang sorang itu adalah kamu."



Profile Blogger;

Name: Romzi Seli
Permanent Address: Lot 1186, Jln Kg Luak 4B/2, Kampung Luak, Off Jalan Miri-Bakam, 98000 Bandaraya Miri, Sarawak, Malaysia.
Contact No: +6. Celcom. 359.7530.
E-mail: kelibui[at]yahoo.com
Friendster: http://www.friendster.com/romzie
MySpace: http://www.myspace.com/romzi
Age as 2006: 26 years.
Date of Birth: 11 April 1980
Place of Birth: Mukah, Sarawak.
Gender: Male
Race/Religion: Melanau/Muslim
Status: Bachelor
Spoken/ Written Language: English/ Malay
Hobby: No specific hobby, follow the flow.
Education:
1. Dip. Aeronautical Engineering (Mechanical) Universiti Teknologi Malaysia, Kuala Lumpur.
2. Sijil Pelajaran Malaysia St. Joseph Secondary School, Miri.
3. Penilaian Menengah Rendah Sekolah Menengah Kerajaan Luak, Miri.
4. UPSR Sekolah Rendah Kerajaan Luak, Miri.

Company: Petro-Excel Sdn Bhd
Designation: Manager, Peninsular Operation. (Sales & Project Division)

Something about me;
sesuatu yang sukar untuk di ungkapkan dengan kata-kata. aku sengaja menulis dalam bahasa kebangsaan, kerana aku ingin melimpahkan apa yang ada terbuku di kotak minda aku. lagipun aku bukan pakar dalam bahasa omputeh.

aku dilahirkan di mukah, satu kawasan pedalaman suatu ketika dulu. kampung terpencil, di tepi pantai. namun kini ia dah jadi bandar. dah menjadi satu daerah sendiri di sarawak ni. walaupun di lahirkan di mukah, aku membesar di miri. bandar minyak, sewaktu itu, yang akhirnya pada 20.05.2005 menjadi bandaraya.

semua telah berubah. dari kecik ke besar, dari mundur ke maju. dan begitulah kehidupan aku. berubah. manusia berubah. banyak kenangan, suka duka dan segalanya aku nak coret kat sini. kerana aku tahu hanya sini tempat untuk aku menulis dan meluahkan segalanya.

siapa aku? kalau tgk profile atas tu... itu lah aku secara zahirnya dan hakikatnya aku sendiri tidak boleh beritahu siapa aku. bukan kerana aku nak merahsia, tapi aku sendiri tidak boleh menilai diri sendiri.

kalau tak silap, awal april 1998, aku mula merantau ke negeri orang. buat pertama kalinya aku keluar dari tanah borneo. aku ke kuala lumpur. satu tempat yang memang aku punyai keinginan untuk pergi dari zaman persekolahan lagi. kerana aku melihat classmate aku semua selalu ke kl bila cuti sekolah. niat awal aku nak ke kl. akhirnya aku dapat, walaupun awalnya aku dikhabarkan untuk melanjutkan pelajaran ke utm. asalnya aku ingat aku di skudai, tapi kerana niat aku nak ke kl, akhirnya aku di utm kl.

3 tahun mendambakan diri di utm. banyak kenangan aku perolehi. banyak suka duka, pahit manis semasa di sana. hingga aku berjumpa si dia di sana. tamat pengajian, aku bekerja. mulanya aku bekerja di seri petaling. walaupun awalnya bukan itu kerja pertama aku. aku mula bekerja sebagai jurujual jalanan. di pinggir jalan aku menjaja. lepas di seri petaling, aku ke subangjaya dan akhirnya aku bekerja di syarikat aku sekarang ni. aku resign dari sini dan aku kembali semula.

dalam menjalani kehidupan seharian, aku mula merancang untuk berumahtangga. hakikatnya aku dah mula merancang dari tamat pengajian. aku masih bersama dia. akhirnya 27 june 2004, kami bertunang. merancang setahun kemudian untuk berkahwin. namun, langit tak selalunya cerah. kami di uji dan di duga. dia pergi meninggalkan aku untuk menemui pencipta pada 6 julai 2005. dikala aku masih memerlukan dia dalam hidup ku. dia banyak mengubah aku. merubah kehidupan aku.

aku punya impian. impian untuk bergelar sorang ternama. cuma aku tidak tahu boleh ke idak aku mencapainya. mungkin nanti aku boleh bergelar businessman untuk mendapatkannya?

perjalanan penuh pancaroba ini, telah menemukan aku dengan seseorang. adakah memang sudah ditakdirkan kami akan bertemu? satu pertemuan yang unik, kerana baru kenal dia dah beri kepercayaan kepada aku. dan aku percaya yang ini, mungkin hikmah ALLAH berikan pada aku. menggantikan yang telah pergi.

aku berdoa semoga aku berjaya mencapai apa yang aku idamkan. dan impikan selama ini.

Versi Inggeris
It's difficult to describe it by myself. But as far as I know, I like to meet with people. I'm a talkative guy especially with those who already meet for a few times. But it not means with the first timer, I'm not. I like to share with my entire friend what news and anything. To share for me is to gain more knowledge. Some of friends told me that I'm a bit 'laser' while talking. Dunno, maybe because of Aries man I think. To know more, just be one of my friends. Then you will know.

There a lot of memory that I've been through in a past few years. The most memorable is, when my first time going out from my town. I went to KL. On April 1998, I was landed at Subang Airport (At that time, most of domestic flight landed at Subang Airport). The first place where I stay is at PUPAPOL with my uncle. Then the next day, I went to register at UTM which is just in front of PULAPOL. During school time, I always dream to come to KL. All this is because most of my classmate always went to KL when school holidays come. I've no opportunity to go, so I always pray and dream that one day that I will be in KL.

Pray to God. After a few years study, July 2001 I'm graduated. I start work as sales engineer with local company in Sri Petaling. I don't want to continue study, because I want to get married early. Then June 2004, I engage with my dream girl which I meet during study. We take 4 years in love before we engage. However, God planed everything. July 2005, my fiancé passed away due to Cancer Disease. I resign a while from Petro-Excel and try to join another company in small town in Sarawak, Bintulu. But, I feel worst to be in small town. Then I re-join Petro-Excel again until I became as this stage.

September 2005, I meet one girl, which is introduced by her sis. I believed all this has been planned by God earlier. So, just pray for me.

So, thanks for spending your time by reading my blog. If you have any comment, please forward to me so that I can improve it.


2 comments:

putrirozie said...

Askum...
wahahahhaha...ini rupanya abang aku...sori yer abg, baru saya baca abg punya profil..bila nak edit profil? Mcm masih umur yang dulu kala jak..
Ehem..abg, balik miri, ajar yer mcm mana nak bagi cantik blog...
;)

en_me said...

nice blog comes with responsibility.. keep it up bro..