Thursday, July 27, 2006

kenapa?

tajuk ni sama ngan tajuk posting carney dan aku pun nak sambung apa yang tertulis melalui pandangan dan perspektif aku.

mulanya isu kawin/cerai ni. setiap orang punya cara sendiri tok kawin. ada yang buat satu kampung tahu dan ada yang diam-diam aje. alih-alih gambar perkahwinan tersebar luas. walaupun dia personality. ada yang kawin wat gempak, 7 hari 7 malam tak siap lagi. siap liputan meluas... akhirnya... hilang begitu saja.

isu aku plak lebih tentang perceraian. kerana, bagi aku perkawhwinan itu satu yang sukar dipahami. maksudnya cara berkahwin. itu terpulang kepada pasangan masing-masing. kenapa mereka memilih untuk berkahwin. pastinya mereka punya alasan.

tapi, bagaimana dengan perceraian? kalau perceraian yang membabitkan pasangan tiada zuriat, mungkin aku masih tidak berapa kisah, kerana itu antara mereka. dan keputusan perceraian itu pulak kenapa harus dibuat, sedangkan pada awalnya beriya-iya nak kawin.

yeah... seperti aku selalu kata... life is gamble... kehidupan itu satu perjudian.

berbalik pada perceraian yang telah punya zuriat, yang menjadi mangsa adalah anak-anak. jika anak telah dewasa, mungkin mereka tahu akan erti kehidupan, namun mereka pun sama, tidak mahu perpisahan berlaku pada orang tua mereka. bagaimana dengan anak yang masih kecil? anak yang masih dahagakan kasih sayang sebuah keluarga?

aku menulis ini bukan kerana apa, cuma untuk mengingatkan diri aku sendiri tentang hakikat perkahwinan. jika telah berkahwin, gelora, dugaan, memang hebat. jadi, bersediakah seseorang itu untuk menjadi kapten yang terbaik untuk mengatur dan melayari sebuah perkahwinan. bagi aku, pastinya punya cara dan kaedah untuk mengelak perpisahan berlaku. fikirlah demi masa depan anak-anak sendiri.

sepertimana berlaku pada norman & abby. satu keputusan yang bagi aku terbaik, muhasabah diri dan kembali bersama.

huh... emosi aku nak kupas pasal kawin cerai ni. ermmm... pasal palestine tu nanti lah sambung... mud aku takder sangat dah. yang aku pasti aku memang mengutuk kekejaman israel terhadap lubnan dan palestine itu. semoga ALLAH menyelamatkan umat islam seluruh dunia.

No comments: