Thursday, December 23, 2004

Jam Lima Petang di Hari Khamis 23 Dec

Wacha!... (pinjam perkataan dari Nani) tapi walau apapun ide masih mencurah dan rasa excited nak nulih walaupun hanya tinggal sekelumit masa ajer lagi sebelum habis waktu keje.

Huh... aku nie cakap ajer lebih... masa tinggal beberapa minit ler konon padahal keje aku tak banyak mana pun... ye ker... tapi aku silap... sebenarnya keje aku melambak... kekadang baru aku terfikir begini rupanya yang konon orang cakap sibuk... tapi... aku tengok sesibuk aku nie ada gak masa ngan ngomel kat sini...

ya dulu lain masa selepas kelahihan benda alah nie aku stop... namun hakikat stop tu bukan sebenarnya sibuk tapi buat-buat sibuk... keje tu ler... keje nie ler... ntah tak jugak siap-siap... jadi aku pun biar ajer... sebenarnya bila dilihat dari jadual waktu aku... bila ku ukur dari 24jam, masa aku banyak terbuang begitu sahaja... tanpa ada pengisian yang baik. masa untuk bekerja aku rasa kurang dari lapan jam yang disuruh oleh jabatan buruh... aku rasa aku bekerja mungkin dalam 4 - 5 jam... tu pun aku rasa mungkin tak penuh lagi...

Ok. mungkin ada ok gak kalau aku share pasal keje aku supaya dapat gambaran aper sebenarnya yang aku merapu sekarang nie... aku keje sebagai salesman [nama sebenarnya] atau nama jawatan aku secara commercial "sales engineer"... pergh... engineer... memang terror konon... tapi aku sebenarnya tak terror aper pun cumer terror nak gebang dan memutar alam... tu ajer... opis kat tengah-tengah semenanjung tanah melayu... dan aku sebenarnya jaga branch nie ngan sorang lagi pak director... blur? tak paham ker?

hehehe... actually kat opis nie hanya ada 3 orang staff, sorang director, sorang sales engineer [aku ler tu] dan sorang lagi kerani... kira kerani aku ngan boss ler... company aku nie bukan setakat nie ajer... sebab ini adalah cawangan ajer... utama di kampung aku, di miri sarawak... sanalah boss besar...

tugas aku buat marketing di seluruh semenanjung, client aku semuanya yang terlibat dalam dunia oil and gas. dan area yang aku kena cover adalah satu semenanjung nie... perit bunyik nyer... aku sorang-sorang buat marketing ke utara, selatan dan pantai timur... rumah aku tu lebih kurang cam rumah tumpangan ajer ler... sebab aku tak reti duk diam kat rumah... ada ajer tempat aku nak pegi... kalau ikut peraturan keje, time 8:30 hingga 5:30... tapi dah bertahun aku keje tak pernah lagi ikut time nie... pagi selalunyer lewat ler seperti biasa... balik selalunya lewat... kekadang tu ada jugak balik awal... sebab tu aku cakap kat atas tadi masa aku keje cam tak correct ajer... tapi tak per ler... sebab boss aku tak kacau pun time keje aku janji bagi dia aku buat keje aku tu jer... tu yang sayang sket nak tinggalkan company nie...

kekadang ada gak terfikir nak berhijrah ke company lain... tapi aku dah bole bayangkan yang memang aku takkan dapat apa yang aku dapat kat company nie dari segi kebebasan, masa, dan keje... walaupun gaji tak seberapa... itu lah yang aku fikirkan... cuma buat masa sekarang nie aku teruskan ajer selagi boleh... yes... yes... yes... aku boleh!



No comments: