Thursday, August 17, 2006

life is gamble

hidup ini satu pertahuran... bertaruh tentang apa yang akan berlaku di kemudian hari. kerana tidak ada siapa yang tahu kecuali DIA yang maha mengetahui apa yang akan berlaku nanti pada kita.

dalam minggu ini, aku seolah-olah merasakan aku seperti baru dihidupkan semula. aku nampak sesuatu yang mungkin itulah hikmah disebalik kejadian hidup aku sebelom ini. bagi siapa yang tahu sejarah aku, sejarah percintaan aku sebelom ini, mungkin mengetahui apa yang akan aku cerita kan ini, tapi bagi yang tidak tahu, boleh lah cari dalam sejarah aku di sini. apa yang pernah berlaku.

aku mula menemui cinta dan dia di usia 19 tahun. mungkin bagi sesetengah orang usia itu memang terlalu muda. dan aku sendiri akui usia itu masih muda. namun, aku tidak terus membuat keputusan. aku membiarkan perjalanan cinta aku mengikut arus masa dan waktu. hingga usia menjangkau 24, aku seolah-olah yakin yang aku mampu untuk bertanggungjawab dalam hal keluarga dan membina serta melayari rumahtangga.

namun, ALLAH lebih tahu. dia mengatur segalanya. jodoh aku tidak kesampaian. waktu itu, dunia seolah-olah tiada bagi aku. dan semua orang berkata... "ada hikmat di sebaliknya" sampai kini aku mencari hikmahnya... namun dalam minggu ini, aku merasakan yang hikmah itu memang jelas di mata aku.

12 september 2005 aku dipertemukan dengan seorang gadis yang aku cukup sayangi sekarang ni. dia berjaya membantu aku di awal kekecewaan aku di tinggalkan arwah tunang aku. dia secara perlahan memberikan aku satu keyakinan untuk hidup semula. dan dalam kami bersama mengharungi dunia ini, pelbagai dugaan dan cabaran telah kami hadapi. hingga kan minggu ini, kami telah banyak pelajari sesuatu tentang hidup.

aku sungguh bersyukur kerana di pertemukan dengan dia. pertemuan aku dengan dia, telah menyedarkan aku bahawa hakikatnya aku belom cukup bersedia untuk bekeluarga dahulu. dan pertemuan aku dengannya membuatkan aku matang dan membuatkan aku bersedia untuk mengemudi sebuah rumahtangga bersama dia.

walaupun dia jauh lebih muda dari aku, namun aku yakin dengan pengalaman keluarga dia, dia lebih matang dari usianya dan mampu untuk bersama aku melayari sebuah impian ini. aku harap, kali ini memang dia adalah jodoh aku.

ahaks... hujung minggu lepas aku ke nilai, negeri sembilan. berjumpa kawan aku dan family dia. kawan yang bantu aku tok pinang anak orang dulu. dan kali ni aku bagitau niat aku kat dia tok pinang orang ni lagi. family dia memang takder masalah. dan yang menariknya...
"muka korang sama lah... seiras sungguh... orang kata memang ada jodoh kalau muka sama ni" mak kawan aku cakap. aku balas balik,
"isk... bukan ker arwah dulu pun sama, takder jodoh pun"
"takder... ko ngan arwah dulu masih ada lagi tak sama. berbanding dia ni, muka sama bulat, mata sama, hidung, malah segalanyalah... saiz badan pun lebih kurang" mak dia sambung.

aku sengih sorang-sorang. ye ke kami sama?

lepas tu, hari isnin, masa balik kerja, aku amik dia dan dalam masa yang sama jumpa kawan dia.
hari ni, dia bagitau aku yang kawan dia, mati-mati ingat aku ni abang dia. sebab muka sama sungguh. dan dia tak sangka yang aku ni boyfriend dia. ahaks. satu lagi.

benarkah muka kami sama? ermm tak pe lah... kalau sama pun lagi elok. hehehe... dan aku nak dengar lebih lagi dari kawan-kawan lain atau sesiapa sahaja, yang menyatakan muka kami ni sama.

ops... dah larut malam dah. nak tido...
gud nite...
zzzzzzzzzzzzzzzz........


No comments: