Saturday, November 12, 2005

12:20 hrs

tetiba handphone company aku berbunyi.

"romzi"

"yes" jawabku.

"we accept your resignation but, we want to make some adjustment on the date. mean that the date will be back ward so that next week, you can go already." suara dalam telefon bercakap.

pertama: aku ok bila dengar keputusan untuk aku resign diterima.
kedua: aku rasa sedih, macam pemergian aku di alu-alukan dan memang mereka nak aku pergi cepat dari syarikat itu.
ketiga: dengan keputusan itu, aku terpaksa menganggur selama sebulan. kerana di syarikat baru aku akan melapor diri pada 15 disember 2005.

fine. everything is under control.

kenapa aku resign?
ramai orang bertanya kepada aku kenapa aku resign. hinggakan dalam ada orang komen dalam postinga aku yang lepas menyatakan...
"eh?u nak resign ka ngan xxxxxxxx? tak ok ke kerja sana? so apa u punya rancangan pas ni? U bosan ke kerja ngan xxxxxxxx? baru u tau..... he..he.."

di awal ayat aku tak kisah sangat, cuma pada ayat "baru u tau....." membuatkan aku terfikir, ehhh ada cerita ker disebalik syarikat aku itu. cerita yang mungkin aku tidak tahu...

aku ingin meluahkan di sini kenapa aku resign.
hakikat sebenar, kenapa aku resign masih sangsi, namun hati aku terlalu kuat untuk aku menjauhkan diri dari syarikat ini. hati aku selalu berkata, cari peluang di tempat lain dan cari rezeki di tempat lain. dan kini aku percaya pada kata hati aku. kata hati aku yang membuatkan aku menjadi semakin kuat untuk pergi. pergi meninggalkan syarikat ini dan sekaligus meninggalkan bintulu ini.

sedikit sebanyak kenapa aku lari adalah disebabkan syarikat ini sendiri. terutama barisan yang mengaku diri mereka 'director'. ahaks. kenapa aku menulis begini, ini kerana aku tidak yakin yang mereka adalah 'director' yang punyai syer dengan wang sendiri. pada pandangan aku, memang nampak yang ada sesuatu disebalik itu. kerana setiap tingkah laku, tutur kata dan sebagainya agak lain dari seorang yang bergelar 'director' yang menggunakan wang sendiri untuk mengusahakan syarikat.

selain itu, kenapa aku pergi, masih disebabkan oleh janji manis syarikat. janji manis yang mengatakan "romzi, kami takkan biarkan u sorang, we will support you". tapi, dimana support itu. aku tahu aku baru. aku boleh dikatakan sebagai fresh lagi. kerana walaupun aku punyai experience kerja, namun experience aku dalam bidang yang berlainan. dan aku memang memerlukan support atau sokongan dari pihak management. kenapa aku kata dimana support? setiap project yang aku cari, aku minta tolong mereka yang pengalaman untuk guide aku, tapi mereka kata... " this is bintulu project, you guys try to do this" malah, pernah sekali one of the director pernah call

"romzi, i want to ask you, what is xxx doing?" [xxx adalah salah seorang engineer yang di pindahkan ke bintulu, yang kononnya akan bersama aku]...

sambung...

No comments: