Thursday, October 05, 2006

aku di kl

hahaha.... last entry aku tulis "aku di miri". sekarang ni aku tulis aku di kl plak. yea, memang benar aku di kl. aku sampai semalam (rabu). aku hanya di miri seminggu je.

dan, bak kata iemah, macam chipsmore. hehehe... ntah mana tah chipsmore tu... aku pun sempat jumpa dia kejap ajer kat bazar ramadhan, dan tak sempat nak borak panjang. tak per, insyaALLAH, kalau takder paper aku balik miri lagi. but tak tahu bile. sebelom raya atau lepas raya.

untuk pertama kalinya tahun ni, aku tak beli tiket raya. aku relex ajer. kalau dulu aku dah gelabah dah tak beli tiket, dan biasanya aku akan beli tiket raya awal. tapi aku biarkan ajer. bukan apa kalau aku beli tiket awal nak balik raya, tetiba ada call out ke offshore, so, aku kena datang awal dan rugi jer tiket aku beli. tapi, kalau tak der call out, aku balik nak raya ajer ler nanti.

aku teringin nak beraya di perantauan, tapi ayah aku dah cakap awal-awal, tahun ni tak yah di perantauan. just di kampung je. kalau nak di perantauan, next year. adeh... nasib ler... ntah ler.

hari raya bagi aku, tak semeriah mana lagi dah sekarang ni. terutama kalau aku berada di rumah aku di miri. even nama tempat kat umah aku tu kampung luak, but, tak der suasana kampung lagi dah aku rasa. aku rindukan suasana kampung, suasana anak-anak bermain bunga api di halaman rumah, anak-anak kecik bermain riang, beraya dari sebuah rumah ke rumah. kini semua tu dah takder aku rasakan di kawasan rumah aku. memang arus pemodenan telah melesapkan segalanya keriangan sebegini.

dari dulu lagi aku impikan untuk merasa, satu suasana raya yang menarik. suasana yang aku impikan adalah, kawasan rumah, kampung yang di kelilingi oleh sawah dan bendang. bila balik kampung jer, balik berjalan di atas bendang. bertegur dengan orang kampung, kanak-kanak riang bermain kejar-kejar. waktu malam di penuhi dengan keriangan kanak-kanak bermain bunga api dan sebagainya. itu yang aku impikan, satu suasana seperti dalam cerita di tv ajer. tapi aku tak pasti, bila aku boleh merasakan suasana sebegitu.

tapi, walaupun takder bendang atau sawah, hakikatnya aku nak merasa suasana kampung. sebab tu aku rasa seronok sangat kalau dapat balik pahang. bukan saja sebab balik umah awek aku, tapi aku dapat merasakan suasana kampung. suasana sejuk pagi-pagi, mandi air sejuk. kalau ada air telaga lagi best. pastu petang-petang tengok kanak-kanak riang bermain.

well, ujung minggu ni nak balik pahang.

semalam, sampai je dah hampir petang dan aku hanya habiskan masa tok download e-mail dan kemudian, jemput awek aku balik kerja. berbuka bersama. hari ni, seharian ada meeting dan esok akan bersambung lagi tok beberapa meeting. dan pagi esok, harap aku berjaya ke imigration. aku nak wat passport.

huh... dah malam dah... tak perasan plak. nanti sambung balik bila aku ada kesempatan...

No comments: