Thursday, October 20, 2005

argh... apa nak jadi nie...

Semalam dan hari ini memang cukup membosankan buat aku. tensen sungguh. Aku tak tahu kenapa internet di office aku ini down. Aku rasa tidak mungkin itu masalah dari pihak tmnet. Sebab aku dah cuba hubungi mereka dan mereka kata tiada masalah di kawasan aku. jadi adakah ini konspirasi dari syarikat aku yang tak nak aku access pada internet.

Ah, apalah kedekut sangat dengan intenet tu. Bukanya bayar mahal. Dan pembayaran pun bukan ikut penggunaan berapa jam nak guna. Ini guna selagi nak, sampai mabuk. Bayar tetap sama. Sebab streamyx.

Aku nampak semalam yang taukeh sini nampak cam buat dunno ajer pasal internet tu. Dia pun tak cakap apa. Aku malas ler nak tanya banyak lagi. Biarkanlah.

Perkara ni sebenarnya aku dah lama fikirkan. Tapi tak der ler lama sangat. Seingat aku aku mula memikirkan selepas aku join company ni. Aku mula join dulu pun dah rasa yang company ni cam ada kurang ajer. Sebabnye aku tengok barisan director dia. aku bukan nak cakap yang aku ni cukup pengalaman atau apa. [sebab kalau cukup aku dah buka company sendiri. Ahaks] tapi, bila aku lihat personel yang memegang jawatan sebagai director @ pengarah dalam bahasa melayu nya memang nampak ‘pengarah’. Mengarah ajer. Dan aku tengok sifat mereka @ cara mereka tidak seperti owner of the company. Langsung tidak ada ciri-ciri sebagai seorang yang memegang syer dalam company. Aku tidak pasti dimana kurang nya, tapi aku dapat rasakan yang mereka tiada langsung syer dalam syarikat ini. Walaupun pada hakikatnya nama mereka terpampang jelas dalam pendaftaran syarikat.

Ah, itu aku tidak kisah. Kerana itu hal mereka dan aku tidak peduli sangat perkara itu sebenarnya. Apa yang aku peduli adalah tentang masa depan aku di sini. Bagaimana dengan impian aku untuk belajar ilmu perniagaan ini?, bagaimana dengan perancangan aku untuk menubuhkan syarikat sendiri suatu masa nanti?

Jika tidak silap aku, aku pernah meluahkan dalam posting aku yang sebelum ini pasal kekecewaan aku setelah di terima di syarikat ini. Mungkin tidak banyak kerana yang banyak aku ceritakan sebelum ini adalah mengenai kenapa dan mengapa director company ni sanggup ambil risiko untuk ambil aku bekerja dengan mereka. Dan mengapa director company ni terlalu baik dengan aku. siap tanya khabar baik-baik dan slow talk.

Ya, kekadang aku terasa seperti aku dipergunakan atau bakal dipergunakan nanti. Itu yang aku dapat rasakan walaupun aku tidak merasakan sepenuhnya sekarang. Kenapa aku berkata begitu? Kerana dengan kelebihan aku mencari pengalaman di negeri orang dan pengalaman aku tentang banyak perkara, aku di pergunakan oleh mereka untuk mengaut keuntungan itu. dan aku dipergunakan oleh mereka untuk tujuan kommercial.

Aku tahu, selagi aku bergelar pekerja kepada seseorang, selagi itu aku tenaga dan pemikiran aku akan digunakan seperti limau oren. Majikan akan memerah jusnya dan akhirnya bila sudah tiada jus, sepah itu akan dibuang. Dan begitulah lumpah seseorang yang bergelar pekerja.

Apa yang ada dalam fikiran aku kini adalah untuk mencari satu peluang baru untuk aku lebih belajar dan bukannya mengajar seperti sekarang. Aku nak belajar pengurusan syarikat. Aku nak belajar bagaimana mentadbir sebuah syarikat. Bukan seperti sekarang yang mana aku tidak ubah seperti seorang salesman semula secara sepenuh masa. Bukan itu objektif yang nak aku cari sekarang ini. Apa yang aku nak cari adalah seperti yang aku ungkapkan di atas tadi.

Aku berharap agar perjalanan aku selepas raya ini akan berubah dan aku berharap akan ada sinar baru untuk aku mencari dan terus mencari untuk aku mencapai impian aku.

Wahai syarikat aku, jangan ler kedekut sangat dengan pekerja. Sampai internet ni nak sekat. Adeh... tensen aku kembali... aku dilantik sebagai branch executive sini. Semestinya aku punya kelebihan disini. Bukanya sama seperti mereka.

Sekarang ni aku bedal ajer guna aku nyer dial up line personal. Lantak ler.

No comments: