Thursday, October 13, 2005

untuk 'dia'... maafkan saya

pagi ini, tidak seperti biasa. tiada sms mengejutkan aku dari lena, hanya mataku sendiri yang jaga dari tidur. kenapa 'dia'? masih marahkah 'dia' pada ku? aku langsung tidak berniat untuk menyakiti hati 'dia'. maafkan saya.

"saya gembira jika awak bahagia, saya suka jika orang lain gembira kerana saya, walaupun saya tidak"

aku tidak sangka sms itu, telah membuatkan 'dia' terasa yang 'dia' tidak membahagiakan aku langsung. aku bukan bermaksud 'dia' yang tidak membuat aku bahagia. ada orang lain yang telah membuatkan aku terluka dan kecewa. dan 'dia' lah yang telah mengubatinya. banyak sumbangan 'dia' dalam membantu jiwa aku yang kacau selama ini. mungkin beberapa hari ini, jiwa aku agak kacau... dan mungkin malam tadi, hati ini makin bergocak hinggalah air mata bergenang mengenangkan kisah itu.

aku tidak tahu... kenapa beberapa hari ini, kenangan silam masih menjelma dalam hati. mungkin benar apa kata 'dia' dulu, "kenangan itu hak individu, tapi jangan hanyut dibuai kenangan. bila-bila boleh dikenang" dan aku memang cuba untuk mengelaknya tapi, kenangan itu semakin degil dan semakin mahu menerjah dalam minda aku yang sempit ini. 'dia' maafkan aku. hakikatnya yang membuat aku terkenang adalah kenangan bersama arwah tunang aku. ya, mungkin hari ini 99 hari dia meninggalkan aku 'keseorangan'. ditinggalkan tanpa ada apa-apa. dibawanya bersama hati aku ke sana. aku kacau, jiwa aku kacau. dan dalam detik itu, aku tidak tahu apa yang perlu aku lakukan. argh... kenangan itu kah yang di namakan kenangan menusuk kalbu?

sebenarnya, kebahagiaan aku telah ditarik oleh kenangan ke alam lain. dan itu yang aku maksudkan aku tidak bahagia. tapi, bila 'dia' muncul, 'dia' memberi aku satu kebahagian yang baru buatku. hingga aku tidak sedar aku bahagia.

'dia'. aku mohon seribu kemaafan dari mu. aku harap kau membaca coretan ini dan aku masih rasa bersalah andainya kau tidak memaafkan aku. mungkin aku terlanjur menuturkan erti bahagia aku itu, tapi aku tidak bermaksud untuk menyinggung hatimu. percayalah yang kaulah satu-satunya yang membuatkan aku gembira. memberi tawa dalam hatiku, memberi sinar untukku. memberi satu harapan padaku, bahwa yang patah tumbuh, hilang berganti...

'dia' terimalah kemaafan dari aku ini. selagi kau tidak memaafkan aku, aku akan sentiasa kacau dan fikiran aku sentiasa kacau. tolonglah.... kaulah segalanya buat ku kini...

'dia' aku tidak mahu kau terus-menerus merasakan kau tidak memberi kebahagian kepadaku hingga kau sanggup meluahkan agar aku mencari lain. aku tidak mampu untuk mencari lain dan aku tidak mampu untuk meninggalkanmu. kerana aku tidak mahu melukakan dirimu. aku berjanji yang aku akan membahagiakan mu hingga akhir hayat.

'dia' kembalilah... aku mula merindui kata-kata dari mu. berilah aku peluang sekali lagi untuk aku membuktikan yang aku cukup bahagia bersama mu. berilah peluang untuk aku berkongsi hati denganmu. berilah aku peluang itu... ohhh 'dia'

13102003
hujung katil

No comments: