Wednesday, July 20, 2005

2 minggu dah berlalu...

hari nie 20 julai, dah 2 minggu nadira tinggalkan aku di dunia ni. apa khabar dia 'disana' agaknya. aku tak tahu kenapa pagi nie ingatan aku terhadapnya amat kuat. malah hampir setiap detik, wajah, tawa, tangis, gurauan dia bermain di fikiran aku.

"astarfirullah hal azim... al-fatihah"

"Ya Allah, aku terima Qada dan Qadar ini darimu dan aku terima semua ujian ini dari mu, sesungguhnya Engkau lebih mengetahui dari segalanya. Sesungguhnya aku insan yang kerdil ini ingin memohon dariMu agar Kau tabahkan hati aku menerima kenyataan ini, dan Kau tetapkan imanku kepadaMu ya Allah. Sesungguhnya tiada yang lebih berkuasa melainkan Mu ya Allah."

amin ya rabbal a'lamin.

sampai ajer di office aku onn kan laptop dan lepas tu buka folder my document dan cari picture gallery aku. mmmm... aku pun tak tahu kenape, kuat sungguh aku nak tengok pic-pic aku bersama dia. aku memang rindu sesangat hingga aku terleka seketika dan mataku tajam melihat gambar-gambar aku bersama dia. satu persatu gambar ku tatapi. dalam masa yang sama, officemate aku pun sama memerhatikan gambarnya bersama aku. air mata aku mula mengalir tanpa disedari. dan aku ingatkan bukan aku sorang saja yang malah officemate aku pun sama. mungkin officemate aku pernah bersama dengan dia, jadi dia pun dapat merasai kesedihan itu.

Image hosted by Photobucket.com


gambar nie ku tatap sedalam-dalamnya. kuperhatikan setiap sudut wajahnya. mencari dimana persamaan. ramai orang berkata wajah aku ngan dia adalah sama. namun aku sendiri masih tidak mengetahui apa yang sama itu. malah officemate aku sendiri menyatakan bahawa wajah kami serupa. kawan-kawan aku yang lain pun turut sama. malah seingat aku masa awal aku berkenalan dengan dia dulu, orang anggap kami adik beradik. malah adiknya sendiri pun menyatakan bahawa wajah kami serupa. aku pun pernah tunjukkan wajahnya pada kawan aku di kampung. mereka kata, wajah kami sama. dan orang kata kalau wajah sama, selalunya memang ada jodoh. tapi... dimanakah jodoh aku dengannya???


Ya ALLAH,
seandainya telah engkau catatkan...
dia milikku tercipta buatku...
satukanlah hatinya dengan hatiku...
titipkanlah kebahagiaan antara kami...
agar kemesraan itu abadi...
dan ya ALLAH...
ya tuhan ku yang maha mengasihi...
seiringkanlah kami melayari hidup ini...
ketepian yang sejahtera dan abadi...

tetapi ya ALLAH...
seandainya telah engkau takdirkan...
dia bukan milikku...
bawalah ia jauh dari pandanganku...
luputkanlah ia dari ingatanku...
dan peliharalah aku dari kekecewaan...

serta ya ALLAH ya tuhanku yang maha mengerti...
berikanlah aku kekuatan...
melontar bayangannya jauh ke dada langit...
hilang bersama senja nan merah...
agarku bisa bahagia...
walaupun tanpa bersama dengannya...

dan ya ALLAH yang tercinta...
gantilah yang telah hilang...
tumbuhkanlah kembali yang telah patah...
walaupun tidak sama dengan dirinya...

ya ALLAH ya tuhanku...
pasrahkanlah aku dengan takdirmu...
sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan...
adalah yang terbaik buatku...
kerana engkau maha mengetahui...
segala yang terbaik buat hamba Mu ini...

ya ALLAH...
cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku...
di dunia dan di akhirat...
dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini...
jangan engkau biarkan aku sendirian...
di dunia ini mahupun di akhirat...
menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran...
maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman...
supaya aku dan dia sama-sama dapat membina...
kesejahteraan hidup...
ke jalan yang Engkau redhai...
dan kurniakanlah padaku keturunan uang soleh...

amin... ya rabbal a'lamin


2 comments:

golden_lotus04@yahoo.com said...

Romzi,

aku baru kenal kau dan aku baru tahu yang kau kehilangan dia. aku nak bagi nasihat camana pun aku tak tahu sebab aku belum lagi pernah 'kehilangan' orang tersayang dalam hidup aku.

whatever, kalau kau nak tulis kenangan2 kau dan dia, sisipkan sama utk EM group sebab apa yang kau tulis kat sini menunjukkan kau ada bakat menulis yang bagus.

jumpa nanti ok.
Lotus

romzi seli said...

Lotus,

Thanks for your advice. aku akan cuba untuk 'memenuhi' itu nanti.

OK. See ya.
Romzi