Tuesday, September 27, 2005

27 hari di bintulu...

Hari ni nak cakap lewat bangun, boleh lah jugak kiranya. Sebab beberapa hari ni aku pun lewat. Kekadang sampai kul 8.00 lebih baru bangun. Yang pasti aku tak salahkan sesiapa kenapa aku bangun lewat. Aku tetap akan salahkan aku kerana bergayut di dahan asmara. Hahahaha...

Hari ini, tidak banyak yang aku lakukan. Aku tidak tahu kenapa. Nak cakap tak der kerja tak jugak sebab kerja melambak. Nak kata ada, tak gak buat. Ish... payah tul aku ni. Mungkin kerana semangat dan jiwa aku tak der kat sini lagi kot. Ya, seperti apa yang aku katakan dulu, yang semangat aku tertinggal di kuala lumpur. Dan aku rasa untuk mengambilnya aku kena kembali ke sana.

Appoinment pagi, berjumpa dengan senior engineer membuatkan aku menggunakan sepenuh kepakaran aku untuk mempertahankan diri aku yang tak tahu apa pasal project dan product yang aku nak sampaikan. Kerana hari ini genap 27 hari aku berada di bintulu, dan 27 hari itu jugak aku bekerja di syarikat ini. Dan dalam 27 hari itu, aku masih belum dapat menguasai sepenuhnya apa yang aku perlu lakukan. Ini kerana ia sungguh berbeza dari apa yang aku lakukan sebelum ini. Ops. Sebenarnya bukan 27 hari. Tambah lagi 5. sebab aku mula melapor diri di miri dan melalui proses suai kenal di sana. Tapi suai kenal pun aku masih blur dengan apa yang berlaku. sebabnya cukup jelas. Sebelum ini, memang aku dalam dunia oil and gas. Tapi dalam pengkhususan electrical dan electronik. Dan dalam 3 tahun aku memasakkan diri dalam bidang tu. Then, aku join company baru ni dalam bidang mekanikal. Aku ingatkan mekanikal ni kecik ajer pengkhususan yang dilakukan, tapi merangkumi civil work jugak. Uhhh... pening aku dibuatnya.

Semalam, ex-boss company lama call aku. tanya khabar dari aku bagaimana. Tapi selain itu, dia bertanyakan tentang aspek teknikal product yang aku buat masa bersama company dia dulu. Sebab dah tak der orang nak tolong, aku just explain through the phone tentang benda alah tu. Siap.

Uhhh... aku berimpikan aku ada syarikat sendiri. Mungkin ex-boss aku tu boleh tolong aku untuk develop, dan aku rasa, andai jadi aku akan ke semenanjung semula untuk memulakan business aku.

Ops. Berbalik cerita company baru. Aku masih memikirkan kenapa barisan director dia sanggup ambil risiko untuk ambil aku bekerja. Sedangkan masa perjumpaan tidak formal aku ngan director dia, aku cakap semua aku tak tahu. Yes, tak tahu.... [cam adam af2 lah plak] dan dia tak kisah. Unik sungguh. Aku pun blur. Kerana dia sanggup ambik aku yang dah jawab tak tahu, aku pun sanggup ambik offer dia. dan bermulalah episod baru dalam hidup aku. jadi boss kecik untuk syarikat ni. Tapi, masih tak menggembirakan aku lagi. Kerana aku dah biasa kerja outstation. So, aku nak outstation sebenarnya.

Ohhh... ada tak peluang untuk aku kali ni lagi. Tak per... life must go on. Segalanya akan terjawab selepas ramadhan dan syawal nanti. Dimana aku berada. Andai jodoh aku di sini, maka setiaku di sini. Tapi andai tiada, nantikan kemunculan di mana aku pergi.

No comments: