Wednesday, September 28, 2005

aku nak jadi blogger...

Hari ini aku menulis. Tajuk pun ntah apa-apa tah. Sebab aku masih pening. Pening memikirkan apa aku nak buat sebenarnya. Wah...

Aku tak sangka, penulisan aku dalam blog nie mendapat perhatian. Aku mula kenal blog sekitar june 2004. dan posting pertama aku pada 8 june. Dan dari tarikh itu, bermulalah era aku sebagai blogger. Blogger yang pra-amatur. Kenapa aku cakap pra-amatur? Kerana ku lebih rendah taraf berbanding amatur. Kalau amatur ni kira tahu gak ler. Aku ni memang tak tahu lagi. Macam william hung pernah cakap, “i’ve no profesional training”. Ya, memang aku takder mengaji pasal benda alah ni.

Aku mula dulu, lepas baca beberapa blog orang. Aku saja servey dan tengok. Dan lepas aku survey cam best plak. Dan aku pun mula cuba-cuba untuk create satu blog. Jadi pada awal tu memang tak der kisah sangat nak tulis. Walaupun hakikatnya idea penuh sampai melimpah di kepala ni. Masalahnya tak leh nak tuang dengan elok kedalam penulisan. Jadi tertumpah merata hingga tak leh nak kutip semula. Slow-slow aku bina dan ubah sana sini.

Lepas tu bila tengok orang punya lawa, aku try carik cam ner dorang ni semua buat. Cuba sana, cuba sini, pastu tanya sana sini dan akhirnya cam ni ler jadi blog aku. tapi aku masih tak puas hati tentang paparannya. Ye lah kan manusia tidak pernah puas dengan apa yang ada. Begitulah aku. aku tak puas lagi dengan paparan dalam blog aku ini. Kerana makin hari makin aku jumpa orang punya cun-cun belaka. Aku makin jauh ketinggalan. Cam ner aku nak kejar benda alah ni semua.

Aku akui, dulu aku tidak pernah belajar secara formal tentang dunia cyber ni. Dulu, aku hanya belajar dunia aeronautik. Tahu tak apa kemende tu? Bagi yang tak tahu, aeronautik tu adalah kejuruteraan penerbangan. [bukan apa, masih ada lagi yang tak tahu apa aeronautik]. So, maner ada belajar internet, apatah lagi programing. Cam ner nak buat web ker aper.

Aku pernah tanya kawan aku pasal nak buat web, [dia budak it kat campus aku dulu] dengan selamber dia cakap, alah setakat website ni, budak tadika pun reti. Ops. Aku ni belum masuk tadika ler rupanya. Ohhh tidak... sebab tu, aku rajin belek sana, belek sini, baca buku, tanya orang cam orang bodoh semata-mata nak tahu apakah benda itu alam cyber.

Kini aku bersyukur sket, sekurang-kurangnya aku tahu serba sedikit dunia blog nie, walaupun aku rasa aku masih tak sama level ngan amatur, apatah lagi para otai-otai blogger. Apa yang aku impikan kini adalah aku dapat ramai kawan dalam dunia blog nie dan sekaligus untuk aku menambahkan ilmu aku dalam dunia yang penuh cabaran.

Hah... sambung kemdian ler. Aku nak servey lagi apa yang ada.

No comments: